МЕДИЧНА КЛІНІКА "ЗДОРОВ'Я".
Karta Praw Pacjenta
I. PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
I. PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
-
Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia.
-
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej, realizowanych z należytą starannością przez osoby wykonujące zawody medyczne, zgodnie z zasadami etyki zawodowej. W przypadku ograniczonych możliwości udzielenia świadczeń — do przejrzystej, obiektywnej procedury ustalającej kolejność ich udzielania.
-
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym.
-
Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
-
Pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.
-
Pacjent ma prawo żądać, by:
-
lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie,
-
pielęgniarka/położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki/położnej.
-
Żądanie to może zostać oddalone, jeżeli jest bezzasadne.
II. PRAWO PACJENTA DO INFORMACJI
-
Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
-
Pacjent (w tym małoletni powyżej 16 lat) lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do przystępnej informacji o: stanie zdrowia, rozpoznaniu, metodach leczenia, możliwych skutkach leczenia lub jego zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Pacjent może również żądać, aby nie udzielano mu tych informacji.
-
Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo przedstawić swoje zdanie osobie wykonującej zawód medyczny.
-
W sytuacji niepomyślnego rokowania lekarz może ograniczyć informację w trosce o dobro pacjenta — jednak na żądanie pacjenta musi jej udzielić w pełnym zakresie.
-
Pacjent małoletni poniżej 16 lat ma prawo do informacji adekwatnej do jego wieku i procesu leczenia.
-
Pacjent (w tym małoletni powyżej 16 lat) lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do przystępnej informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
-
W przypadku odstąpienia lekarza od leczenia, pacjent lub jego przedstawiciel musi być odpowiednio wcześnie poinformowany oraz otrzymać wskazanie możliwości leczenia u innego specjalisty.
-
Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach oraz o zakresie i rodzaju świadczeń dostępnych w danym podmiocie leczniczym.
III. PRAWO DO ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH
Pacjent (lub jego przedstawiciel/opiekun faktyczny) ma prawo zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych do: osób wykonujących zawód medyczny, Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych lub producenta danego produktu.
IV. PRAWO PACJENTA DO TAJEMNICY INFORMACJI
-
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z jego osobą, uzyskanych przez osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków określonych prawem (np. zagrożenie życia, zgoda pacjenta na ujawnienie, przekazanie informacji innym medykom w celu leczenia, postępowanie przed wojewódzką komisją ds. zdarzeń medycznych).
-
Tajemnica obowiązuje również po śmierci pacjenta, chyba że osoba bliska wyrazi zgodę na jej ujawnienie — w razie sporu decyzję podejmuje sąd.
V. PRAWO DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
-
Pacjent ma prawo do wyrażenia lub odmowy zgody na świadczenia zdrowotne po uzyskaniu stosownych informacji.
-
Pacjent powyżej 16 lat ma prawo do wyrażenia zgody na badanie lub inne świadczenia. W przypadku osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych — zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy (lub opiekun faktyczny w przypadku badania).
-
Pacjent powyżej 16 lat, ubezwłasnowolniony częściowo lub chory psychicznie może wyrazić sprzeciw wobec leczenia — w takim przypadku konieczna jest zgoda sądu opiekuńczego.
-
Zgoda lub sprzeciw mogą być wyrażone ustnie lub przez zachowanie jednoznacznie wyrażające wolę.
-
Zgoda na zabieg operacyjny lub metody leczenia/diagnostyki o podwyższonym ryzyku wymaga formy pisemnej lub dokumentowej (np. przez Internetowe Konto Pacjenta).
-
Zasady udzielania świadczeń bez zgody pacjenta określają stosowne przepisy prawa.
-
W nagłych przypadkach, gdy pacjent nie może wyrazić zgody, pomoc lekarska może być udzielona niezwłocznie.
-
Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udział w eksperymencie medycznym lub badaniu klinicznym po wcześniejszym, szczegółowym poinformowaniu.
-
Pacjent może w każdej chwili wycofać zgodę na udział w eksperymencie medycznym lub badaniu klinicznym.
-
Pacjent ma prawo do sprzeciwu wobec pobrania po śmierci komórek, tkanek lub narządów.
VI. PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI PACJENTA
-
Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności podczas udzielania świadczeń zdrowotnych, także w procesie umierania.
-
Osoby inne niż udzielające świadczeń mogą uczestniczyć w nich tylko za zgodą pacjenta lub w przypadku czynności kontrolnych.
-
Pacjent ma prawo do leczenia bólu — podmiot leczniczy jest zobowiązany do monitorowania i leczenia bólu.
Na życzenie pacjenta podczas świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska — z wyjątkiem przypadków zagrożenia epidemicznego lub bezpieczeństwa pacjenta.
VII. PRAWO DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
Pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń.
VIII. PRAWO DO ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII LUB ORZECZENIA LEKARZA
Pacjent (lub jego przedstawiciel) ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec opinii/orzeczenia lekarza do Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, jeżeli ma to wpływ na jego prawa lub obowiązki.
X. PRAWO DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ
-
Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.
-
W przypadku pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia, podmiot leczniczy ma obowiązek umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.
XI. PRAWO DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE
Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
XII. OGÓLNE PRAWA PACJENTA
-
Pacjent może wskazać osobę/instytucję do powiadomienia w razie pogorszenia stanu zdrowia lub śmierci.
-
Pacjent ma prawo do wypisania się ze szpitala, gdy stan zdrowia na to pozwala lub na własne żądanie (po uzyskaniu informacji o możliwych następstwach).
-
Pacjent ma prawo do sprzeciwu wobec wykonania sekcji zwłok.
-
Pacjent ma prawo do składania skarg na:
-
lekarza — do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy izbie lekarskiej,
-
pielęgniarkę/położną — do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy izbie pielęgniarek i położnych,
-
diagnostę laboratoryjnego — do Rzecznika Dyscyplinarnego w Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych.
-
-
Pacjent ma prawo złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta.
-
Pacjent ubezpieczony ma prawo wyboru świadczeniodawcy w ramach dostępnych umów:
-
świadczeń specjalistycznych ambulatoryjnych,
-
szpitalnych,
-
podstawowej opieki zdrowotnej (lekarza POZ, pielęgniarki POZ, położnej POZ),
-
stomatologicznych.
-
Podstawy prawne
Podstawy prawne:
Konstytucja RP z 2.04.1997 r. oraz m.in. ustawy:
-
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (2008),
-
o działalności leczniczej (2011),
-
o zawodach lekarza i lekarza dentysty (1996),
-
o zawodach pielęgniarki i położnej (2011),
-
o ochronie zdrowia psychicznego (1994).
Jeśli Twoje prawa zostały naruszone lub masz pytania — skontaktuj się:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
fax: +48 22 506 50 06
📧 kancelaria@rpp.gov.pl
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590 (24 h / 7 dni w tygodniu)