top of page

Polityka ochrony dzieci 

POLITYKA I PROCEDURY

OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

 

WSTĘP

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez firmę Sanussp.zo.o. z  siedzibą w Garwolinie (08-400), ul. Dobra 3 LU 3,  NIP: 8261824632, KRS: 0000105141(zwanym dalej Spółką)  i skierowanych do osóbniepełnoletnich jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Zarząd Spółki, każdy pracownik lubwspółpracownik obowiązany jest traktować dziecko z szacunkiem oraz uwzględniać jegopotrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Spółka realizuje te cele i działa w ramach obowiązującego prawa, w oparciu o wytyczne i przepisy wewnętrzne oraz kompetencje własne i doświadczenie przedsiębiorstwa wypracowane w toku wieloletniej działalności w obszarze usług transportowych.

 

§ 1.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

 

  1. Przez Politykę rozumie się Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.

  2. Pracownikiem jest osoba, bez względu na formę zatrudnienia, w tym stażysta, wolontariusz, praktykant lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt dziećmi.

  3. Dzieckiem, w świetle polskiego prawa, jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawicielustawowy - rodzic, nauczyciel, opiekun prawny lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisówszczególnych lub orzeczenia sądu, w tym rodzina zastępcza.

  5. Inna osoba - osoba nie będąca pracownikiem przedszkola, ani opiekunem dziecka.

  6. Wyrażenie zgody przez opiekuna dziecka rozumie się jako zgodę co najmniej jednego z opiekunów.W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka, należy poinformować ich o koniecznościrozstrzygnięcia sprawy przez sąd.

  7. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego, wpływającego na szkodędziecka lub zagrożenie dobra dziecka, przez jakąkolwiek osobę. Krzywdzenie to:

  1. Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażeniawewnętrzne,

  2. Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganiedziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości,stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać,

  3. Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowania z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka,współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dzieckumateriałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowymincydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas,

  4. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dzieckaprzez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia,ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym orazodpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.

  1. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci i zapewnienia im bezpieczeństwa, to wyznaczony przezZarządSpółki pracownik sprawujący nadzór nad jej realizacją w Spółce.

  2. Danymi osobowymi dziecka jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.

  3. Zespół interwencyjny – zespół powołany przezZarządSpółki w przypadku krzywdzenia.

 

§ 2.

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

  1. Pracownicy posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci oraz zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.

  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z opiekunami,przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

 

 

§ 3.

Zasady rekrutacji personelu

 

Rekrutacja pracownikówodbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników, które stanowią ZAŁĄCZNIKNR 1 do niniejszej Polityki.

 

§ 4.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikamia dziećmi

 

Pracownicyznają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik–dziecko i dziecko–dziecko, które określa ZAŁĄCZNIK NR 2 do niniejszej Polityki.

 

§ 5.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

 

  1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu komunikowania.

  2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:

  1. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),

  2. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (takiej jak np. krzyk, kary fizyczne,poniżanie),

  3. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka

  1. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działaniana szkodę dziecka przez:

  1. osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

  2. inne dziecko.

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiejokoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatkisłużbowej i przekazania uzyskanej informacji ZarządowiSpółki. Notatka musi mieć formę pisemną: papierową lub elektroniczną.

  2. Interwencja prowadzona jest przez ZarządSpółki, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania innąosobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, e-mail, telefon) zostaną podanedo wiadomości pracowników, dzieci i opiekunów.

  3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencjaprowadzona jest przez ZarządSpółki

  4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osób z ZarząduSpółki, a nie została wyznaczona osoba do prowadzeniainterwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzeniekrzywdzenia.

  5. ZarządSpółki  informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dzieckado odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja, sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocyspołecznej).

  6. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, ZarządSpółki  składa zawiadomienieo podejrzeniu przestępstwa do prokuratury / policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.

  7. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

  8. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi ZAŁĄCZNIK NR 3do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez ZarządSpółki.

  9. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłoczniepoinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełniakartę interwencji.

 

§ 6.

Krzywdzenie przez osobę dorosłą

 

  1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka, ZarządSpółki przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej)dziecka, w szczególności jego opiekunami. ZarządSpółki stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale takżewpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

  2. ZarządSpółki organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniuoraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u różnych organizacji lub służb.

  3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, ZarządSpółki  sporządza zawiadomienieo możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

  4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorujązdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, ZarządSpółki sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

  5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzebypsychofizyczne, lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogodyubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobecdziecka (rodzic / inny domownik krzyczy na dziecko lub stosuje kary fizyczne), należy poinformować właściwyośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa,bądź - w przypadku przemocy i zaniedbania - konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.

  6. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika, wówczas osobata zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasuwyjaśnienia sprawy.

  7. W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia, niżpopełnienie przestępstwa na jego szkodę, Zarząd Spółki  powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy,w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lubnaruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła siękrzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła siękrzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Spółkę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy wziąć pod uwagę  rozwiązanie umowę z instytucją współpracującą.

  8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniudziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączającinformacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

  9. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenieto nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

 

§ 7.

Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko w trakcie usług realizowanych przez Spółkę (np. zorganizowanego transportu autobusowego wycieczek szkolnych, usług turystycznych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami,a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiaćz innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebieguzdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia sąspisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielnekartyinterwencji.

  2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanychzachowań.

  3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa,włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

  4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jestkrzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okolicznościnależy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.

  5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach organizacji, należy porozmawiaćz dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunamidziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychicznei fizyczne dziecka. ZarządSpółki organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, na którym przekazujeinformacje o zdarzeniu oraz o potrzebie bądź możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia u służb oraz o możliwych sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądurodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).

  6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czynkaralny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemnezawiadomienie.4

  7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo,wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemnezawiadomienie.

 

§ 8.

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci

 

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).

  2. Zarząd Spółki zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymiprzepisami prawa.

  3. Spółka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunkudziecka.

  4. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią ZAŁĄCZNIK NR 4 do niniejszej Polityki.

  5. Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia,nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.

  6. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczonyzarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.

  7.  

§ 9.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

 

  1. Spółka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowegorozwoju (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowaniaautodestrukcyjne), a także chronić przed doświadczaniem krzywdzenia ze strony dorosłych (np. grooming)lub rówieśników (różne formy cyberprzemocy).

  2. W siedzibie Spółki nie przewiduje się  dostępu dziecka do Internetu, a jeśli by do takiego dostępu doszło  możliwy on będzie  wyłącznie pod nadzorem pracownika i tylko na wyznaczonych urządzeniach z ograniczonym poziomem uprawnień. Wwyjątkowych sytuacjach dopuszcza się dostęp na prywatnych telefonach komórkowych dzieci za pomocąwyizolowanej sieci Wi-Fi organizacji, po podaniu hasła. W takich wyjątkowych przypadkach pracownik Spółki informuje dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

§ 10.

Monitoring

 

  1. ZarządSpółki jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki,za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.ZarządSpółki może wyznaczyć osobę do monitorowania realizacji Polityką.

  2. ZarządSpółki  wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Polityki.

  3. ZarządSpółki przeprowadzać będzie  wśród pracowników raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi ZAŁĄCZNIK5. do niniejszej Polityki.

  4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki.

  5. Osoba odpowiedzialna za Politykędokonywać będzie opracowania wypełnionych przez pracowników i współpracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje ZarządowiSpółki

  6. ZarządSpółkiwprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom oraz współpracownikom nowe brzmienie Polityki.

 

§ 11.

Przepisy końcowe

 

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie spółki.

Przychodnia lekarska "Zdrowie"

bottom of page