top of page

Karta Praw Pacjenta 

I. PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

I. PRAWO PACJENTA DO OCHRONY ZDROWIA I ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia.

  2. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej, realizowanych z należytą starannością przez osoby wykonujące zawody medyczne, zgodnie z zasadami etyki zawodowej. W przypadku ograniczonych możliwości udzielenia świadczeń — do przejrzystej, obiektywnej procedury ustalającej kolejność ich udzielania.

  3. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym.

  4. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.

  5. Pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.

  6. Pacjent ma prawo żądać, by:

    • lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie,

    • pielęgniarka/położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki/położnej.

Żądanie to może zostać oddalone, jeżeli jest bezzasadne.

II. PRAWO PACJENTA DO INFORMACJI

  1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.

  2. Pacjent (w tym małoletni powyżej 16 lat) lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do przystępnej informacji o: stanie zdrowia, rozpoznaniu, metodach leczenia, możliwych skutkach leczenia lub jego zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Pacjent może również żądać, aby nie udzielano mu tych informacji.

  3. Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo przedstawić swoje zdanie osobie wykonującej zawód medyczny.

  4. W sytuacji niepomyślnego rokowania lekarz może ograniczyć informację w trosce o dobro pacjenta — jednak na żądanie pacjenta musi jej udzielić w pełnym zakresie.

  5. Pacjent małoletni poniżej 16 lat ma prawo do informacji adekwatnej do jego wieku i procesu leczenia.

  6. Pacjent (w tym małoletni powyżej 16 lat) lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do przystępnej informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich. 

  7. W przypadku odstąpienia lekarza od leczenia, pacjent lub jego przedstawiciel musi być odpowiednio wcześnie poinformowany oraz otrzymać wskazanie możliwości leczenia u innego specjalisty.

  8. Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach oraz o zakresie i rodzaju świadczeń dostępnych w danym podmiocie leczniczym.

III. PRAWO DO ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH

Pacjent (lub jego przedstawiciel/opiekun faktyczny) ma prawo zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych do: osób wykonujących zawód medyczny, Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych lub producenta danego produktu.

IV. PRAWO PACJENTA DO TAJEMNICY INFORMACJI

  1. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z jego osobą, uzyskanych przez osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków określonych prawem (np. zagrożenie życia, zgoda pacjenta na ujawnienie, przekazanie informacji innym medykom w celu leczenia, postępowanie przed wojewódzką komisją ds. zdarzeń medycznych).

  2. Tajemnica obowiązuje również po śmierci pacjenta, chyba że osoba bliska wyrazi zgodę na jej ujawnienie — w razie sporu decyzję podejmuje sąd.

V. PRAWO DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Pacjent ma prawo do wyrażenia lub odmowy zgody na świadczenia zdrowotne po uzyskaniu stosownych informacji.

  2. Pacjent powyżej 16 lat ma prawo do wyrażenia zgody na badanie lub inne świadczenia. W przypadku osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych — zgodę wyraża przedstawiciel ustawowy (lub opiekun faktyczny w przypadku badania).

  3. Pacjent powyżej 16 lat, ubezwłasnowolniony częściowo lub chory psychicznie może wyrazić sprzeciw wobec leczenia — w takim przypadku konieczna jest zgoda sądu opiekuńczego.

  4. Zgoda lub sprzeciw mogą być wyrażone ustnie lub przez zachowanie jednoznacznie wyrażające wolę.

  5. Zgoda na zabieg operacyjny lub metody leczenia/diagnostyki o podwyższonym ryzyku wymaga formy pisemnej lub dokumentowej (np. przez Internetowe Konto Pacjenta).

  6. Zasady udzielania świadczeń bez zgody pacjenta określają stosowne przepisy prawa.

  7. W nagłych przypadkach, gdy pacjent nie może wyrazić zgody, pomoc lekarska może być udzielona niezwłocznie.

  8. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udział w eksperymencie medycznym lub badaniu klinicznym po wcześniejszym, szczegółowym poinformowaniu.

  9. Pacjent może w każdej chwili wycofać zgodę na udział w eksperymencie medycznym lub badaniu klinicznym.

  10. Pacjent ma prawo do sprzeciwu wobec pobrania po śmierci komórek, tkanek lub narządów.

VI. PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI PACJENTA

  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności podczas udzielania świadczeń zdrowotnych, także w procesie umierania.

  2. Osoby inne niż udzielające świadczeń mogą uczestniczyć w nich tylko za zgodą pacjenta lub w przypadku czynności kontrolnych.

  3. Pacjent ma prawo do leczenia bólu — podmiot leczniczy jest zobowiązany do monitorowania i leczenia bólu.

Na życzenie pacjenta podczas świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska — z wyjątkiem przypadków zagrożenia epidemicznego lub bezpieczeństwa pacjenta.

VII. PRAWO DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

Pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego stanu zdrowia i udzielonych świadczeń.

VIII. PRAWO DO ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII LUB ORZECZENIA LEKARZA

Pacjent (lub jego przedstawiciel) ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec opinii/orzeczenia lekarza do Komisji Lekarskiej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, jeżeli ma to wpływ na jego prawa lub obowiązki.

X. PRAWO DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ

  1. Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.

  2. W przypadku pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia, podmiot leczniczy ma obowiązek umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.

XI. PRAWO DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE

Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

XII. OGÓLNE PRAWA PACJENTA

  1. Pacjent może wskazać osobę/instytucję do powiadomienia w razie pogorszenia stanu zdrowia lub śmierci.

  2. Pacjent ma prawo do wypisania się ze szpitala, gdy stan zdrowia na to pozwala lub na własne żądanie (po uzyskaniu informacji o możliwych następstwach).

  3. Pacjent ma prawo do sprzeciwu wobec wykonania sekcji zwłok.

  4. Pacjent ma prawo do składania skarg na:

    • lekarza — do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy izbie lekarskiej,

    • pielęgniarkę/położną — do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy izbie pielęgniarek i położnych,

    • diagnostę laboratoryjnego — do Rzecznika Dyscyplinarnego w Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych.

  5. Pacjent ma prawo złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta.

  6. Pacjent ubezpieczony ma prawo wyboru świadczeniodawcy w ramach dostępnych umów:

    • świadczeń specjalistycznych ambulatoryjnych,

    • szpitalnych,

    • podstawowej opieki zdrowotnej (lekarza POZ, pielęgniarki POZ, położnej POZ),

    • stomatologicznych.

Podstawy prawne

Podstawy prawne:
Konstytucja RP z 2.04.1997 r. oraz m.in. ustawy:

  • o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (2008),

  • o działalności leczniczej (2011),

  • o zawodach lekarza i lekarza dentysty (1996),

  • o zawodach pielęgniarki i położnej (2011),

  • o ochronie zdrowia psychicznego (1994).

Jeśli Twoje prawa zostały naruszone lub masz pytania — skontaktuj się:

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
fax: +48 22 506 50 06
📧 kancelaria@rpp.gov.pl

Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590 (24 h / 7 dni w tygodniu)

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Przychodnia lekarska "Zdrowie"

bottom of page